Eddy Wendrickx met pensioen bij CargoLogin |Stromen

2022-05-21 19:09:05 By : Ms. Shaojuan Wang

Als abonnee heeft u onbeperkt toegang tot alle journalistiek op flows.be

Na een carrière van 48 jaar in de logistieke en maritieme sector, is Eddy Wendrickx met pensioen. Hij werkte de laatste negen jaar op de commerciële afdeling van het Antwerpse expeditiebedrijf voor import en export CargoLogin.

Wendrickx studeerde in 1974 af als expediteur aan de toenmalige hogeschool Sint-Lodewijk, vandaag bekend als de Karel de Grote Hogeschool. "Na mijn studies en een mooie vakantie in Frankrijk, mocht ik al meteen beginnen bij het familiebedrijf C.A. Suy, gespecialiseerd in de import en opslag van brouwerijrijst, erwten en bonen", vertelt Wendrickx. "Daarna ging ik aan de slag bij het expeditiebedrijf Montan, indertijd agent voor de Duitse Kloeckner Stahlgruppe en heb ik nog gewerkt bij Transtex, gespecialiseerd in de export van Belgische tapijten en textiel. De tapijten kwamen dan per truck aan in Antwerpen of Rotterdam en werden met 'LASHbakken' in het moederschip gevaren om naar het Midden-Oosten te verschepen. Het ging om enorm grote trafieken wat adembenemend was om te zien."

"Op enkele jaren tijd heb ik heel wat soorten jobs in verschillende firma's gedaan. Die 'omzwervingen' waren heel boeiend", gaat hij verder. "Dat heeft me voor de rest van mijn carrière werkelijk een schwung gegeven. Ik kan het iedereen aanraden om – zeker in het begin – zo veel mogelijk ervaring op te doen."

Bij het Duitse expeditiebedrijf Haniël kwam hij in rustiger vaarwater terecht. De firma beschikte in Antwerpen over een wegtransportafdeling én een maritieme divisie. "Bij Haniël is mijn commerciële loopbaan begonnen", vertelt hij. "Haniël in Antwerpen moest het steeds opnemen tegen de grotere agentschappen in Bremen en Hamburg. Alle Belgische exporteurs werkten toen op een basis van 'Free on Board' (FOB) via Bremen. Ik ben toen veel op zakenreis gegaan naar Zuid-Afrika en Amerika om de Antwerpse haven te promoten via onze Haniël-agent ter plaatse. Dat is ons mooi gelukt en daar heb ik mooie herinneringen aan. Haniël stond er ook om bekend om de bussen van de Belgische fabrikant Van Hool te verschepen. Die werden aangekocht door Bombardier in Canada."

Haniël groeide uit tot het Duitse Thyssen-Haniel-Logistics (THL), dat later in België voor wat het groupagewegtransport betrof verkocht werd aan DFDS. Zo kwam de maritieme afdeling onder de vleugels van RKE Antwerp. ABX Logistics, de pakjesafdeling van de Belgische Spoorwegen, liet zijn oog vallen op THL/RKE Antwerpen en kocht het bedrijf op. "Etienne Schouppe, gewezen gedelegeerd bestuurder NMBS en ABX Logistics, bekeek alles heel groot. THL Antwerpen was toen echt een 'winstbeestje'. We deden onder meer grote projecten voor Ferrostaal voor de verscheping van projectcargo in Duitsland naar Nigeria", vertelt Wendrickx.

Van 1994 tot 1998 was Wendrickx actief bij het expeditiebedrijf RKE in Antwerpen. Daarna volgde een carrière bij de expeditiefirma Infortra in Merksem. In 2013 ging hij aan de slag bij CargoLogin. "Bij CargoLogin deed ik zowel import en export als de commerciële kant. Ik zie altijd graag het volledige plaatje en behandelde belangrijke dossiers van begin tot eind", vertelt hij. "Dankzij die grote dossierkennis, kan je klanten ook gemakkelijker oplossingen aanbieden. Het gaf me enorm veel plezier als klanten me trouw bleven en me zelfs jarenlang zijn gevolgd. Vandaag krijg ik nog altijd telefoontjes van klanten die vragen hoe het met me gaat. Dat is heel fijn."

Wendrickx schat het belang van rechtstreeks contact hoog in. "Het is enorm belangrijk om veel contact te hebben met de mensen, zeker nu er veel aan outsourcing wordt gedaan."

"Ik merk steeds meer een gebrek aan stielkennis", gaat hij verder. "Hierdoor gebeuren fouten en ontstaan er moeilijkheden op de kade. Een douaneagent die zijn backoffice heeft in Letland of Polen, weet niet meteen wat er zich afspeelt op de kade in Antwerpen. Er wordt hierdoor te veel tijd verloren en met de vinger gewezen. Als ik iets niet wist, dan vroeg ik het. Als ik een fout maakte, gaf ik dat toe. Vandaag worden er al te vaak moeilijkheden gecreëerd net omdat er rond de pot wordt gedraaid. Dat is een spijtige zaak."

Wendrickx blikt met veel plezier terug op zijn carrière en zal zich niet snel vervelen nu. "Ik zit goed in m'n vel en ervaar een hele fijne tijd op het ogenblik. Ik doe vrijwilligerswerk en ga al eens graag wandelen of fietsen. Daarnaast spreek ik ook regelmatig af met mijn vrienden", zegt hij nog. 

Schrijf u nu in op de gratis nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Op alle verhalen van Flows rust copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video (fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar [email protected] © 2022 Flows - alle rechten voorbehouden